Kinderboeken over pleegzorg

kinderboeken over pleegzorg

om samen te lezen

Lijst met kinderboeken over pleegzorg

Deze lijst bestaat uit kinderboeken over pleegzorg voor kinderen van verschillende leeftijden. 
Om aan je (pleeg)kind voor te lezen, samen te lezen en/of om te praten over pleegzorg. 

auteur

titel

leeftijd

omschrijving

Beerkens, D., Verhelst, D. & Besaris, I. (?) 

Stokkie gaat op reis

2,5-7  jr. 

Stokkie en zijn vrienden beleven van alles in het dierenbos en soms weten ze niet wat ze aan moeten met al die Krinkels en Kronkels in hun lijven. Giraf helpt ze iedere keer weer (via de uitklap-flap) met dezelfde

tips. Daardoor worden de dieren ondersteund om  de basisvaardigheden te leren (rustig ademen en stevig in het lijfje)  waar ze het bos en hun leven mee door kunnen. De gebeurtenissen worden verteld op rijm en in beeld geplaatst via gekleurde prenten. Gemaakt door Brigida Almeida. 

Boeiend en inspirerend om steeds weer opnieuw voor te lezen. Er is steeds weer een aanleiding om samen met de kinderen te oefenen om van spanning naar ontspanning te gaan.

Biemond, A. (2020) 

Eegje pleegje

2-6  jr. 

Eegje (een lieve kleine egel) wordt liefdevol opgenomen in het grote gezin van de familie Beestenboel, waar nog meer andere dieren wonen. 

Eegje ontdekt dat ze anders is dan de anderen in het gezin, maar die zijn ook allemaal ‘anders, dat stelt haar gerust. ‘Eegje veegde langs haar neusje, en werd alweer een beetje blij. Want ze voelde diep van binnen: ik hoor er hier echt bij’.  Een aansprekend prentenboek over pleegzorg.

Boerefijn, M. (2017) 

Druk! Het meest slaapverwekkende boek ooit

4-8  jr. 

Het zijn drukke tijden. Voor kinderen en voor hun ouders. De wereld draait door en hard ook. Overal is beeld en geluid. Op school, thuis en op het werk. Tablets schreeuwen om aandacht, Youtube barst van de 

filmpjes, gamen is het nieuwe buiten spelen. Helaas. Het is een intensief leventje. Sommige kinderen hebben daar last van. Ze nemen alle drukte zo in zich op, dat hun hoofden ‘s avonds in bed nog op volle toeren draaien. Dit boek belooft een beetje rust. Niet door te mediteren, maar gewoon door te lezen, of voorgelezen te worden. Met aandacht.
Dit boek pleit voor saai. Saai is goed. Vervelen nog beter. Doe maar eens een keer niets. Drukke kinderen zijn druk omdat het leven zo druk is geworden. Omdat ouders druk zijn. Iedereen is eigenlijk druk. Kinderen zijn gevoelig en hebben soms last van al dat drukke gedoe. Veel ouders ook. Samen lezen blijkt het beste medicijn. Zeker als de verhaaltjes eigenlijk meditaties zijn.

Bout- Monteau, A. (2017) 

Je bent mijn moeder niet! 

vanaf 13 jr. 

Over een meisje van 14 dat vanaf haar 9e in een pleeggezin woont. Ze heeft het daar goed naar haar zin maar gaat bij haar biologische, minderbegaafde moeder logeren om erachter te komen 

of ze weer permanent bij haar kan gaan wonen.
Biblion schrijft in een recensie:  Een boek vol spanning en confrontatie. Het schetst een realistisch en schrijnend beeld van een minderbegaafde moeder, die niet in staat is om als moeder voor haar dochter te zorgen, met alle gevolgen van dien.

Broeckx, I., Vanden Broecke, J. & Willemsen, L. (?)

Pluk en Prik

vanaf 4 jr. 

In het grote dierenbos heeft de wijze uil besloten dat de twee egeltjes Pluk en Prik een poosje bij familie Konijn gaan wonen. Na een kennismaking van mama en papa Egel met familie Konijn, bereiden Pluk 

en Prik zich voor op de verhuis. Het verhaal van Pluk en Prik belicht een belangrijke fase in pleegzorg, namelijk de verhuis van de instelling van een pleeggezin. In het verhaal wordt een overzicht gegeven van de verschillende stappen in de voorbereiding van een oriëntatie naar een pleeggezin.

Vanuit de praktijk blijkt dat het voor jonge kinderen niet eenvoudig is om te praten over wat zij ervaren tijdens deze ‘verhuis’. Het verhaal van Pluk en Prik tracht hen te ondersteunen in het communiceren en verwerken van hun ervaringen.

De Jong, W. (2019)

Superkrachten voor je hoofd

vanaf 7 jr. 

Hoog tijd dat we onze kinderen leren hoe ze baas kunnen worden in hun hoofd. Daarom heeft Wouter de Jong nu ‘Superkrachten voor je hoofd’ geschreven.
 

We leren onze kinderen zo ongeveer alles. Behalve de gebruiksaanwijzing van hun eigen hoofd. Dankzij het grote succes van Mindgym: Sportschool voor je geest hebben talloze volwassenen al ontdekt hoe ze met eenvoudige oefeningen hun mentale conditie kunnen verbeteren. Hoog tijd dus om ook onze kinderen te leren hoe ze baas kunnen worden in hun hoofd. Daarom heeft Wouter de Jong nu Mindgym voor kids geschreven. Superkrachten voor je hoofd is een echt doeboek om (samen met je ouders of alleen) te ontdekken hoe je koning in je kop wordt. Je leert hoe je beter om kunt gaan met onaangename ervaringen, hoe je je sociale skills (in plaats van sociale media) kunt verbeteren en meer zelfvertrouwen krijgt. De Jong pakt dit onderwerp weer aan op zijn ondeugende, relativerende manier, met mooie anekdotes, grappige weetjes en rake kinderquotes (‘Wraak is als poepen in je broek om de ander in de stank te zetten. Uiteindelijk heb je er zelf het meeste last van’). Het boek staat vol leuke oefeningen met toegankelijke uitleg, challenges die je met je ouders kunt doen en geestige tekeningen van Hein de Kort. Daarnaast kun je audio-opnames downloaden om de technieken kracht bij te zetten én er is een speciale Mindgym-titelsong, ingezongen door Elise Schaap. Deze methode geeft kinderen speelse tools om beter om te kunnen gaan met stressvolle, saaie of moeilijke momenten in hun leven, oftewel: hoe ze hun eigen mentale superkrachten kunnen ontwikkelen!

Delfos, M. (2009) 

Couscous en kniekousen

4-10 jr. 

Mama Medina is lief en ze kan heerlijk couscous maken. Maar Mama Medina kan geen klok kijken. En ze kan ook niet goed lezen. En ze kan ook niet rekenen. Als ze samen een cadeautje gaan kopen dan weet

Mama Medina niet hoe ze moet betalen. Dan moet Diana haar helpen. Dan zegt mama tegen de kassajuffrouw: ‘Ik ben niet gewend met die euro’s.’ Eerst dacht Diana dat het waar was, maar ze kan ook niet de optelsommen maken die Diana op school krijgt. Heel makkelijke sommen.
Diana woont in een pleeggezin omdat Mama Medina, haar buikmama, niet goed voor haar kan zorgen. Het liefst zou ze een gewone mama hebben, maar ze vindt Mama Medina wel heel erg lief.
Martine Delfos is psycholoog en schrijver. Zij schrijft onder andere therapeutische verhalen voor kinderen.

Delfos, M. (2012) 

Oline het olifantje

4-10 jr. 

De moeder van Oline gaat graag naar het verboden meertje. Maar als ze van het water gedronken heeft, voelt ze zich heel raar. Ze raakt betoverd. Zo komt het dat ze niet goed voor Oline kan zorgen. Dat vindt 

ze erg, want ze houdt veel van Oline. Toch begrijpt ze dat het voor Oline beter is om bij Olifa en Oligeer op te groeien.
”Oline het olifantje” is een therapeutisch verhaal voor kinderen van 4 tot ongeveer 10 jaar. Het voorlezen van het verhaal biedt ouders en hulpverleners de mogelijkheid met jonge kinderen in gesprek te komen over de verslaving van hun ouder(s) en de uithuisplaatsing.

Dieltiens, K. (2008) 

Ik ben een pleegkind

6-9 jr. 

Sinds enkele dagen woont Lorenzo in een pleeggezin. Alles is anders dan thuis. Het eten, zijn bed, het speelgoed … Hij mist zijn mama, zijn broer en zijn hond Spike. Maar mama heeft beloofd dat ze hem binnenkort op 

zijn verjaardag komt bezoeken. Die dag wacht hij vol spanning. Om zeven uur ‘s avonds is ze er nog steeds niet.
Dit prentenboek zoomt in op het thema pleegzorg. Het bevat naast een herkenbaar verhaal ook een bijsluiter met nuttige informatie over het onderwerp voor ouders en andere opvoeders.

Dumoulin, A. & Van Vliet, M. (2022?) 

Ukkepuk gaat ergens ander wonen

1-7 jr. 

Therapeutisch voorleesboek voor kinderen van 1 – 7 jaar oud.
Huiselijk geweld, fysieke- en emotionele verwaarlozing en mishandeling: 

het zijn moeilijke onderwerpen en al helemaal om met jonge kinderen te bespreken. Toch krijgen veel baby’s en peuters hier helaas mee te maken. Prentenboekjes zijn vaak een prettige manier om woorden te geven aan moeilijke dingen in het leven van dreumesen.

Elffers, J. (?)

Wat schilt er met je? Voel jij je goed in je pel? 

vanaf 5 jr. 

Een boek om op te eten!
Door een recensent het kleurrijkste en origineelste prentenboek van het jaar genoemd. En terecht. “Wat schilt er met je?” biedt de jonge én de oudere lezer (en kijker) een heerlijke ratatouille van gevoelens aan. 

Lachende paprika”s, huilende kiwi”s, boze appeltjes, verongelijkte uitjes, een zoenende aardbei, een verlegen meloen…
Groenten en fruit die voluit hun emoties tonen.
Een briljante vondst van kunstenaar Saxton Freymann en auteur Joost Elffers.

Fiddelaers- Jaspers, R. & De Kinkelder, R. (2018)

De prins en het kasteel

4-8 jr. 

De jonge prins woont in een mooi kasteel waar iedereen mag komen spelen. Tot het prinsje merkt dat niet alle bezoekers even aardig zijn. Hij laat de poort sluiten en maakt de muren zo hoog als maar kan. Maar of  

dat de oplossing is voor zijn probleem? Want het wordt wel heel saai in het kasteel… Dit prentenboek is geschreven voor kinderen die te maken hebben met ingrijpende gebeurtenissen in hun leven. Riet Fiddelaers-Jaspers en Gijs Visser beschrijven in de handleiding hoe het verhaal ook therapeutisch ingezet kan worden bij kinderen maar ook bij grote mensen.

Galindo, R. (2016) 

Mijn nieuwe moeder en ik

vanaf 4 jr. 

Ontroerend prentenboek om thuis of op school te praten over pleeg- en adoptiegezinnen. Een hondje krijgt een kat als pleegmoeder. Ze doet alle leuke dingen die andere moeders ook doen: pannenkoeken bakken, 

naar de speeltuin gaan en troosten na een valpartij. En zelfs de niet zo leuke dingen, zoals het hondje verplichten om zijn tanden te poetsen en naar bed te gaan. Langzaam wennen het hondje en de moeder aan elkaar. Ook al lijken ze niet op elkaar, samen vormen ze een hecht gezin.

Geldof, W. (2016) 

Ollie en het kronkeldier

vanaf 8 jr. 

Ollie is bang. Bang voor de zee, die zijn ouders van hem heeft afgenomen. En bang voor de liefde van zijn pleegouders. Op een dag vindt Ollie een bijzonder dier, Kronkel. Ollie wil hem per se houden en 

verstopt hem in de schuur. Maar Kronkel hoort thuis in de zee en kwijnt weg in het schuurtje. Giga de goochelaar wil hem helpen. Maar kan Ollie Kronkel laten gaan? Een droevig, spannend en grappig verhaal, met een happy end waar alle kinderen blij van worden. ‘Elke dag een druppel gif is een boek dat je na het lezen van de eerste pagina’s niet meer kan wegleggen. 

Wat een schitterend, maar vooral indringend, geschreven verhaal!’

Heesen, M. (2009) 

Mijn broer, de nieuwe en ik

10, 11 jr. 

Toon van tien en zijn oudere broer Jan groeien op in een gezin waar ook pleegkinderen worden opgevangen. Dat betekent dat er bij hen in huis vaak kinderen logeren bij wie thuis iets ergs is. Soms blijven ze maanden, soms maar een dag of twee. Ieder pleegkind heeft zijn eigen geheimen. Zo heeft Rufus een spookvriendin die voor hem opkomt, midden in de nacht…

maanden, soms maar een dag of twee. Ieder pleegkind heeft zijn eigen geheimen. Zo heeft Rufus een spookvriendin die voor hem opkomt, midden in de nacht…

Janssen, K. (2015) 

Sammy krijgt pleegouders

vanaf 4 jr. 

De mama van Sammy moet alles alleen regelen en ook werk zoeken. Voor Sammy zorgen lukt haar even niet. Voor een tijdje gaat Sammy in de week bij Frank, Roos en hun dochter Silke wonen. Sammy moet eerst 

erg wennen, maar daarna voelt hij zich niet alleen bij zijn mama, maar ook bij zijn pleeggezin thuis.


Een helder informatief prentenboek voor kinderen vanaf 4 jaar die als pleegkind of als pleegzus of -broer met pleegzorg te maken krijgen. Met achter in het boek nuttige informatie voor (pleeg)ouders, leerkrachten en hulpverleners die meer willen weten over pleegzorg en hoe ze erover kunnen praten. Dit boek is tot stand gekomen in samenwerking met Pleegzorg Vlaanderen.

Johnston, J.  (?)

Mij ‘n zorg

vanaf 15 jr. 

Als Sara, bijna zestien, in haar zoveelste pleeggezin wordt opgenomen, is haar vertrouwen in mensen zo klein geworden, dat zij haar levensgeheimen opslaat in haar computer.

Juffer, F.  (2019) 

Dit huis is een thuis

vanaf 15 jr. 

In Nederland zijn veel multiculturele adoptie- en pleeggezinnen. Het gaat dan om gekleurde buitenlandse adoptiekinderen (bijvoorbeeld uit China of Zuid-Afrika) in een wit adoptiegezin of, bij pleegzorg, kinderen

met een migratieachtergrond die vaak niet terecht kunnen in een pleeggezin of gezinshuis met dezelfde culturele achtergrond.

In Dit huis is een thuis wordt aan de hand van 16 interviews een stem gegeven aan gekleurde jongeren die opgroeien bij witte adoptie- of pleegouders en zo samen een multicultureel adoptie- of pleeggezin vormen.

Ze hebben verschillende culturele achtergronden (pleegzorg) en landen van herkomst (adoptie). In woord en beeld wordt zichtbaar gemaakt wie deze jongeren zijn en hoe zij zichzelf zien.
Hoe ervaren zij hun gekleurde identiteit? In welke mate voelen ze zich verbonden met de cultuur van hun adoptie- of pleegouders en in welke mate met de cultuur van hun biologische ouders of land van herkomst? En hoe is het om met twee culturen op te groeien? Ervaren ze discriminatie, positief dan wel negatief? Femmie Juffer schreef een inhoudelijk hoofdstuk over deze onderwerpen.

Dit huis is een thuis is een boek voor (jongvolwassen) adoptie- en pleegkinderen, (aspirant) adoptie-, pleeg- en gezinshuisouders en allen die vanwege hun studie of beroep bij adoptie of pleegzorg zijn betrokken. Het boek kan gebruikt worden bij de voorbereiding of begeleiding van adoptie- en pleegouders, maar ook in de (na/bij)scholing van adoptie- en pleegzorgwerkers, jeugdhulpprofessionals en studenten die hiervoor in opleiding zijn.

samenstelling en redactie: Juffer, F., Popma, L. & Steenstra  M.  (2016) 

18 x 18 – Pleegkinderen op de drempel

16-19 jr. 

Als pleegkinderen achttien jaar zijn, worden ze voor de wet volwassen. De jeugdhulp en pleegvergoeding stoppen en er moet van alles geregeld worden. De achttiende verjaardag is daarmee een belangrijke markering 

in het leven van deze jongeren en een mooi moment voor een terugblik op hun leven tot dusver. In ’18 x 18′ komen achttien pleegkinderen aan het woord die op de drempel van de volwassenheid staan. 

Jongens en meisjes met verschillende ervaringen en opvattingen vertellen vrijuit over hun leven tot nu toe. Over hun vroegste jeugd, waarom ze in een pleeggezin terechtkwamen, de positieve dingen en de zaken die tegenvielen. Privé en in hun contacten met de jeugdhulp. Wat bij al deze jongeren opvalt, is hun veerkracht en hun positieve blik op de toekomst. 

Fotograaf Ton Hendriks portretteerde hen in hun eigen omgeving. ’18 x 18′ biedt een brede inkijk in het leven van pleegkinderen en is een boeiende, niet te missen bron van informatie voor mede pleegkinderen, huidige en toekomstige pleegouders en iedereen die zich professioneel of vrijwillig bezighoudt met pleeggezinnen. Met een inleiding van Joris Linssen.

Kerseboom, R.  (2009) 

Fladdertje koekoek en de vreemde broedvogels

vanaf 4 jr. 

Fladdertje Koekoek woont in een nest met andere vogels, maar niet met haar eigen ouders. Fladdertjes ouders hadden geprobeerd een eigen nest te maken en hun eigen eieren uit te broeden. Er zijn maar heel 

weinig koekoeken die dat kunnen. Fladdertjes ouders lukte het niet, hoe graag ze het ook wilden. Daarom woont ze ergens anders, in een steviger nest.Het verhaal van Fladdertje Koekoek helpt kinderen die om een of andere reden niet bij hun biologische ouders kunnen wonen, om te gaan met hun gevoelens. Kinderen in dergelijke moeilijke omstandigheden ervaren uit het verhaal erkenning van hun gevoelens en gedachten. Fladdertje Koekoek en haar vriend uilskuiken Takkeling bieden steun en troost met een boodschap van vriendschap en liefde.

Koornberg- Spronk, H. (2021) 

De duikende volleybalster

10-12 jr. 

‘De duikende volleybalster’ van Henriët Koornberg-Spronk is het derde, zelfstandig leesbare deel in de sportieve kinderboekenreeks ‘FRNZ4EVER’ en gaat over Carlijn, die al sinds haar achtste op volleybal 

zit en kan smashen als de beste. Maar eigenlijk zou ze ook graag op duikles willen. Haar ouders denken daar anders over: Carlijn heeft al voor volleybal gekozen, en één hobby is genoeg. Bovendien hebben ze niet eens genoeg geld voor nieuwe volleybalschoenen. Maar dan komt haar trainer ineens met splinternieuwe schoenen aanzetten. Zijn gedrag naar haar toe begint steeds meer te veranderen en Carlijn weet niet of ze zich daar wel goed bij voelt. Kunnen haar beste vrienden Marit, Fabio en Esmée haar helpen?

Liber, J.  (2020) 

Kobus, de dwarse krab

5-8 jr. 

Kobus, de dwarse krab is een interactief voorleesboek dat kinderen en hun begeleiders tips biedt om minder snel boos te worden of boosheid op een handige manier op te lossen. Het verhaal van Kobus is gericht op 

kinderen van 5 tot 8 jaar. Cognitief gedragstherapeuten die werken met jonge kinderen kunnen met behulp van deze hoofdstukken, de vragen en de activiteiten kinderen helpen de emotie ‘boosheid’ te herkennen en hoe daarmee om te gaan. Zij kunnen aan de verschillende hoofdstukken cognitief gedragstherapeutische technieken koppelen om de thema’s verder uit te werken. Het boek kan echter ook worden gebruikt door ouders, leerkrachten en hulpverleners om met kinderen in gesprek te gaan over boosheid. In de verhalen staan dieren met menselijke karaktertrekken centraal. Sommige dieren, zoals Kobus de Krab, zijn bekend uit het interactieve voorleesboek Een verrassende verjaardag. De gebeurtenissen die de dieren meemaken zijn van alledag, en daarom herkenbaar. De inhoud van de verhalen sluit aan bij de beleving van het jonge kind, waardoor een moeilijk onderwerp op een eenvoudige, speelse, en (therapeutisch) verantwoorde wijze bespreekbaar wordt gemaakt. De hoofdstukken in Kobus, de dwarse krab volgen elkaar op, het is een kapstok voor de stappen die kinderen kunnen nemen om anders te leren omgaan met boosheid. De in de hoofdstukken verwerkte strategieën zijn onder andere emotie-educatie, rollenspellen, ontspanningsoefeningen, en time-out.

Melsen, P., Vaessen, W. (2023) 

Sam en het niet-leuke geheim

vanaf 5 jr. 

Sam lacht, maar hij is niet blij. Dat komt omdat hij een geheim heeft, een niet-leuk geheim. Niemand weet dat hij het heeft. Hij zou het wel aan iemand willen vertellen, maar dat durft hij niet.

Sam probeert op allerlei manieren van zijn geheim af te komen, maar niets lijkt te helpen… Tot hij iemand vindt om zijn geheim mee te delen.

“Alle kinderen hebben weleens een geheim, maar wat als je je daardoor heel naar voelt? Sam laat zien wat kleine kinderen met hun grote geheimen kunnen doen. Eindelijk een kinderboek waarin wordt voorgedaan hoe je als kind van je geheim afkomt!”
– Dr. Iva Bicanic, klinisch psycholoog

Mieras, A. (2019) 

Homme en het noodgeval

vanaf 9 jr. 

Het is geen rugbyvriendje van Tim dat komt logeren, maar die rare meid uit Hommes klas: Pien. En ze moet ook nog in Hommes kamer, dus Homme moet bij Tim.

Logisch dat Homme het helemaal niet ziet zitten. Waarom moet Pien zo nodig bij hen als haar moeder even niet meer kan? Ze is onhandig, lust niks, en ze zegt dat ze een prinses is. En natuurlijk wordt ze hartstikke voorgetrokken door zijn ouders… Aangespoord door zijn grote vriend, fietsenmaker Kees, gaat Homme stiekem op onderzoek uit. Wie is Pien nou echt? 

Annejan Mieras schrijft een verhaal dat tegelijkertijd hartverscheurend en hartverwarmend is. Over kinderen in situaties waar ze zelf geen stem in hebben, en hoe ze zich daarin staande houden.

Kinderboeken over pleegzorg

Minne, B. (?)

Een mussenjong in het eksternest

vanaf 10 jr. 

Seppe heeft konijnentanden en een tiran van leraar. Zijn moeder haalt zwerfpoezen in huis en een verwaarloosde hond die de hele dag blaft. Zijn vader vult zijn dagen met schilderen en in zijn baard krabben. Zijn 

zus is een verwend nest dat altijd gelijk krijgt. Redenen genoeg om een dagboek te beginnen, vindt Seppe. Tot overmaat van ramp halen zijn ouders ook nog een pleegkind in huis.

Mijnders, H.  (2020) 

Nergens thuis

vanaf 11 jr. 

Het gaat niet lekker bij Ronnie thuis. Dat weet hij zelf ook wel. Maar mogen ze hem daarom zonder vragen uit de klas halen? En zomaar naar een wildvreemd gezin brengen waar hij voor weet-hij-hoelang moet

 blijven?
Het maakt Ronnie woedend dat iedereen belangrijke dingen voor hem lijkt te beslissen, maar niemand naar hem luistert. Heeft hij niets te zeggen over zijn eigen leven?

In het pleeggezin voelt Ronnie zich niet thuis. Op school heeft hij in no-time ruzie, hij verknalt zijn bijbaan en het is duidelijk dat hij niet écht bij het pleeggezin hoort. En Susan, vindt die hem echt leuk, met zijn verleden?
Langzaam ontdekt Ronnie dat hij er zelf voor moet gaan als hij wil dat zijn leven beter wordt.

Roeland, M.  (?) 

Azuur is bijzonder!

3-8 jr. 

‘Azuur is bijzonder’ is een boekje dat geschreven is voor iedereen die leeft met een beperking.
Mensen staren je aan en het lijkt wel of iedereen alleen maar oog heeft 

voor wat er niet is of anders is!
Dit boekje kan helpen om het te begrijpen en te kijken naar het mooie en het bijzondere dat er wel is!

Scheres, M.  (2017) 

Hoe Lizzy over hechting leerde 

vanaf 3 jr. 

In gesprek gaan met kinderen over hechting is niet altijd gemakkelijk. Dit is een boekje voor hulpverleners om samen met het kind te lezen of voor te lezen. In het verhaal komt Lizzy het lieveheersbeestje andere 

diertjes tegen in het bos, die allemaal op een andere manier gehecht zijn aan hun ouder

Selles- ten Brinke, N. (2016) 

Hier woon ik

vanaf 7 jr. 

Een samenleesboek over pleegzorg, waarin de persoonlijke belevingen van pleegkinderen centraal staan. Het boek helpt kinderen te praten over pleegzorg; over gevoelens die daarbij horen als onzekerheid, 

verdriet, opluchting, blijdschap, twijfel, spanning en het verlangen naar een thuis.

Selles- ten Brinke, N. (2015) 

Je hoeft niet te kiezen

4-7 jr. 

Dit prentenpraatboek vertelt het verhaal van Lieke, die nog niet zo lang in een pleeggezin woont. Het boek geeft jonge kinderen inzicht in het leven van pleegkinderen en hun zoektocht naar identiteit en loyaliteit: 

wie ben ik en waar hoor ik? De praatplaten met open vragen helpen pleegouders, leerkrachten of anderen om hierover te praten met het kind.

Snel, E. (2012) 

Stilzitten als een kikker

5-12 jr. 

Rustgevende oefeningen waar kinderen zelf om vragen.
Kinderen hebben het vaak te druk, net als volwassenen. Ze kunnen niet
slapen, piekeren, zijn snel afgeleid en onrustig. De aan-knop doet het,

maar waar zit de pauzeknop? Dit boek met cd staat boordevol mindfulnessoefeningen en verhaaltjes. Veel Nederlandse kinderen –
en hun ouders – hebben er al baat bij gehad: ze komen erdoor tot
rust, leren hun piekergedachten te beheersen en om te gaan met nare
gevoelens. Algauw blijken ze zelf naar het boekje of de cd te grijpen
om tot rust te komen.

Speel, E. & Helmig, C. (?) 

Oskar

2-8 jr. 

Oskar is een prentenboek (ongeveer 2-8 jaar) over emoties en het voelen van spanning en hoe dit in gedrag zijn uitweg kan vinden.
Herkenbaar voor alle kinderen en ouders en in deze onzekere tijd in veel

gezinnen ook nog eens een grotere aanwezige factor.

Oskar gaat over een hertje dat verschillende schrikreacties ervaart. Wat gebeurt er dan in je lijf en wat helpt om weer te kalmeren. Door samen met je kind hierover te lezen, herkenning te vinden en plezier te delen, kan meer begrip ontstaan voor hoe de binnenkant er soms aan de buitenkant uit kan zien.

Als ouders kunnen reageren vanuit een rustig en kalm brein, zijn ze een grote steun en toeverlaat voor hun kind ongeacht de situatie.

Stellingwerff, J. (2003) 

Gezellig & Irritant

16-19 jr. 

In Gezellig en irritant vertellen kinderen van pleegouders openhartig over wat het voor hen betekent om een pleegzus of –broer te hebben. De komst van een pleegkind brengt voor de meeste van hen heel wat 

veranderingen met zich mee.
In 14 boeiende portretten komen jongeren met verschillende achtergronden en ervaringen aan het woord. Zij vertellen over hun leven nu of kijken terug naar hoe het was toen zij nog thuis woonden.

De titel vat de mening van de jongeren over pleegkinderen kort en krachtig samen. Leuk aan pleegzorg is dat het veel gezelligheid geeft en meer leven in de brouwerij. Een andere, minder prettige kant is er ook: ‘irritant’ gedrag van pleegkinderen of meer ruzie en onrust thuis.

Gezellig en irritant is in de eerste plaats een boek voor jongeren.
Maar het geeft (pleeg)ouders en begeleiders ook een schat aan informatie. Voor hen is een aanrader om over de schouders van ‘hun’ jongeren mee te lezen. De combinatie van portretten, foto’s en bijdragen van jongeren zelf maken het tot een boeiend en veelzijdig boek.

Teckentrup, B. (2020) 

Blue leert weer vliegen

3-6 jr. 

Blue woont in het donkerste deel van het bos. Hij is vergeten hoe hij moet vliegen, spelen en zingen. Maar dan komt Yellow. En beetje voor beetje wordt alles anders. Een bemoedigend verhaal over verdriet, hoop en de kracht van vriendelijkheid.

en de kracht van vriendelijkheid.

Van den Berg, L. (2008) 

Over lijstjes, pannenkoeken en een geheim plan

vanaf 10 jr. 

Misschien moet ik op school een keer een spreekbeurt geven over pleegvaders en pleegmoeders. Dan kan ik vertellen wat een hoop last je daarmee hebt. En ik kan het weten, want ik heb er al een heleboel 

versleten.
Raf en zijn zusje verhuizen van pleeggezin naar pleeggezin. Raf hoopt dat ze uiteindelijk terug bij hun moeder worden geplaatst. Hij heeft alvast een geheim plan bedacht om dat te bereiken.

Van Gansewinkel, A. (2016) 

Niemandsdochter

vanaf 14 jr. 

Levensecht verhaal over tieners in een pleeggezin. Over hoe je met vallen en opstaan leert samenleven. Chantal kent haar vader niet. Haar moeder is een groot kind. Ze laat Chantal opdraaien voor 

de zorg voor de andere kinderen. Tegelijk vindt ze haar oudste dochter een lastpost. Dat wordt het meisje te veel. Ange is zowel de slippertjes van haar vader als de slachtofferhouding van haar moeder beu. Bovenal wil ze niet langer de klaagmuur van haar ouders zijn. Op een dag loopt ze weg. De meisjes komen terecht bij Bert en Lot, pleegouders met een eigen verleden. Chantal en Ange hebben elk een harnas opgebouwd. Ze willen niet meer met zich laten sollen!

Van Grootel, L. (1995) 

Hanna, een zusje voor zes maanden

vanaf 9 jr. 

Op een dag kreeg ik een zusje. Ze heette Hanna. Maar ze kwam niet uit mijn moeders buik, zoals ik, negen jaar eerder. Nee, Hanna kwam met een taxi. En met wel 25 knuffelbeesten. Zes maanden zal Hanna bij 

Noortje en haar ouders blijven. Hoe is het om een pleegzusje te hebben? Een zusje met wie je opeens je kamer moet delen? En je vrienden. Een zus die de Donald Duck het eerst pikt, maar met wie je ook veel lol kunt hebben. En aan wie je je geheimen kunt vertellen. De gedachte dat Hanna ooit weer terug zal gaan naar haar eigen moeder, stopt Noortje diep weg. Maar of dat zo verstandig is?

Van Haaren, Y. (2021) 

Een thuis voor muis

4-7 jr. 

Pleegmoeder Yvonne van Haaren heeft het prentenboek Een thuis voor Muis geschreven en geïllustreerd. Een boek over pleegzorg voor kinderen van 4 tot 7 jaar. 

“Muis woont gezellig samen met Papa in een caravan in het bos.
Maar als de zomer voorbij is, moet Papa op zoek naar een ander huis.
Tot die tijd mag Muis logeren bij Saar.
Hij moet wennen aan zijn nieuwe familie.
Muis voelt zich anders.
Als er gevaar dreigt, leert Muis dat samenwerken de band versterkt.
Is het wel zo erg om anders te zijn?”

Het verhaal gaat over Muis, die door omstandigheden bij een vriendinnetje en haar gezin gaat wonen. Iedereen begrijpt dat opgroeien in een ander gezin impact heeft op je leven. Het gevoel dat je anders bent, wennen aan je nieuwe plek… het hoort er allemaal bij.

De inspiratie voor dit boek haalt Yvonne uit haar eigen omgeving. “Ik ben zelf netwerkpleegouder met mijn man. Dat is iemand uit de familie- of kennissenkring van het kind die gevraagd wordt om officieel pleegouder te worden. In ons geval gaat het om onze kleinkinderen. Er is behoefte aan boeken voor jonge kinderen over dit thema, maar ook voor kinderen die niet in een ander gezin opgroeien is het een leuk voorleesverhaal. De moraal is dat je erbij hoort en goed bent zoals je bent”

Van Hout, M. (2016) 

Vrolijk

3-12 jr. 

Het boek Vrolijk waarin Mies van Hout in sprankelende kleuren kinderen laat kennismaken met emoties veroverde de harten van mensen van alle leeftijden, wereldwijd. Vrolijk voert de kijkers mee van benieuwd 

naar boos en van verdrietig naar verliefd. Het meest bijzondere van het boek is dat het kinderen helpt – het helpt hen te praten over hun emoties, en de emoties van anderen te herkennen. Bladerend door het boek vertellen ze wat ze hebben meegemaakt en hoe ze zich daarbij voelden. Mies van Hout tekende zelf de woorden voor de inmiddels dertien vertalingen waarin haar prachtboek over de wereld verschenen is. De onverwoestbaar grote maxi-kartoneditie is ideaal voor iedere groep – van peuterschool tot pedagogische opleiding – en natuurlijk voor iedere kinderkamer. 

Verkerk, N. (2020) 

Beer in leeuwenpak

alle leeftijden

Beer ging in het gras liggen en piekerde een tijdje… ‘Ik zou zo graag mezelf zijn’, zuchtte hij. ‘Maar hoe?’
Terwijl hij zo lag na te denken en te mijmeren hoe het zou zijn als hij 

gewoon Beer kon zijn, viel hij in een diepe slaap.
Beer in leeuwenpak is een metafoor; een verhaal met een boodschap dat aansluit bij verschillende thema’s, zelfvertrouwen, jezelf zijn en patronen doorbreken. 
Naast het verhaal staan er  in het boek creatieve opdrachten van Zinvol tekenspel die aansluiten bij de verschillende thema’s. Je kunt het gebruiken tijdens coaching, op school of thuis samen met je zoon of dochter. Het is zo geschreven dat het bruikbaar is voor iedereen, met duidelijke instructies bij de creatieve opdrachten. 

Vink, H. (2004) 

Kim woont eigenlijk liever thuis

vanaf 4 jr. 

Omdat haar ouders problemen hebben, gaat de 5-jarige Kim een poosje bij Jop en zijn ouders wonen. Prentenboek met kleurige illustraties.

Westcott, A., Hu, C.C.A. (2022) 

Hoe Willem de wolf zijn geheime kracht vond

4 tot 10 jr. 

Diep in het donkere bos groeit Willem de wolf op tussen een ruige troep grote, sterke wolven. Ze zijn wreed, schelden hem uit en geven hem de hele dag taken.

Willem is te klein om weg te lopen of om voor zichzelf op te komen, dus hij leert te doen wat hem wordt gezegd en hij maakt zichzelf heel klein zodat niemand hem ziet. Maar op een dag gaat hij op avontuur en ontdekt nieuwe, geheime krachten in zichzelf, waarvan hij nooit heeft geweten dat hij ze had.

Dit therapeutische prentenboek is geschreven om kinderen van 4-10 jaar en volwassenen te laten praten over moeilijke gebeurtenissen tijdens het opgroeien (inclusief dingen waarmee ze misschien nog steeds worstelen) en om erachter te komen hoe die dingen invloed hebben op hoe je lichaam voelt en reageert. Na het verhaal staan eenvoudige adviezen voor volwassenen, waarmee ze hun kind kunnen helpen.

Anne Westcott heeft meer dan dertig jaar ervaring in het begeleiden en ondersteunen van zowel kinderen, adolescenten en volwassenen die zorg nodig hebben na trauma en hechtingsproblematiek als zorgverleners en professionals in de ggz die zorg verlenen. Zij is gecertificeerd Sensorimotor Psychotherapeut, geeft trainingen en doet onderzoek.  

Reviews:
‘De verborgen krachten zijn als het ware de overlevingsreacties van de personages in het verhaal. Het verhaal lezend, triggert je nieuwgierigheid naar het gedrag en komt de wijsheid in het lichaam naar voren. Velen, zowel kinderen als volwassenen, zullen in het verhaal opluchting, erkenning en begrip vinden. (…) Kortom een mooie aanwinst voor ouders, opvoeders, coaches en therapeuten die werken met kinderen om stof tot nadenken te geven over aangeleerde patronen die ontstaan zijn vanuit eerdere – als onveilig ervaren – ervaringen, leidend tot inzichten in wat er achter gedrag schuil kan gaan.’
– Uit een recensie van Vakblad Vroeg, februari 2023.

‘Drie pareltjes (zie ook de twee andere titels van deze auteur) en ik ben blij dat de vertaling er nu ligt. Ik hoop dat ze hun weg gaan vinden naar een breed publiek, thuis, op school, op de sportclub en in de therapiekamers.’
– Dr. Anneke Vinke (GZ-psycholoog/Orthopedagoog Generalist Certified Advanced Practitioner en Consultant-Intern in Sensorimotor).

Westcott, A., Hu, C.C.A. (2022) 

Het enge avontuur van Kiki en Koen

?

Op een zonnige dag zien Koen het konijn en zijn vriendinnetje Kiki de kat iets heel engs als ze in het bos bloemen plukken.
Het lukt die twee om te ontsnappen, maar na afloop voelt Koen zich niet

meer veilig. Zijn lichaam voelt een beetje anders aan en hij krijgt akelige dromen. Zijn vriendinnetje Kiki maakt zich zorgen over Koen – hoe kan ze haar vriendje helpen? Gelukkig is de wijze juf Uil er voor hen.

Dit therapeutische kinderboek stelt ouders en kinderen in staat over een angstige gebeurtenis te praten. Na het verhaal volgt goede begeleiding voor volwassenen om hun kind te kunnen helpen. Er wordt gekeken naar hoe je lichaam en de manier waarop je je voelt door angstige belevenissen verandert. Ook wordt uitgelegd hoe je je lichaam kunt gebruiken om te herstellen.

Anne Westcott heeft meer dan dertig jaar ervaring in het begeleiden en ondersteunen van zowel kinderen, adolescenten en volwassenen die zorg nodig hebben na trauma en hechtingsproblematiek als zorgverleners en professionals in de ggz die zorg verlenen. Zij is gecertificeerd Sensorimotor Psychotherapeut, geeft trainingen en doet onderzoek.  

‘Drie pareltjes (zie ook de twee andere titels van deze auteur) en ik ben blij dat de vertaling er nu ligt. Ik hoop dat ze hun weg gaan vinden naar een breed publiek, thuis, op school, op de sportclub en in de therapiekamers.’
– Dr. Anneke Vinke (GZ-psycholoog/Orthopedagoog Generalist Certified Advanced Practitioner en Consultant-Intern in Sensorimotor).

Westcott, A., Hu, C.C.A. (2022) 

Het Victor het varken uit de tranenrivier ontsnapte

4 tot 10 jr.

Victor het varken woont in een nieuw huis en bij een nieuw gezin, maar hij mist zijn vorige gezin. Op zijn eerste schooldag schreeuwt een klasgenoot tegen hem en dan wordt alles hem te veel. Hij moet

verschrikkelijk huilen. Hij huilt maar door en al gauw vormen zijn tranen een rivier waarin hij wordt meegesleurd! Een wijze aap ziet Victor, maar hij is te ver weg. Kan hij Victor helpen verborgen krachten in zichzelf te vinden om de tranenrivier te overleven?

Dit therapeutische prentenboek is geschreven om kinderen van 4-10 jaar en volwassenen te laten praten over gescheiden zijn van mensen van wie je houdt of als je die verliest. Het onderzoekt hoe moeilijke ervaringen invloed kunnen hebben op hoe je lichaam voelt en hoe het op dingen reageert. Na het verhaal staan eenvoudige adviezen voor volwassenen, waarmee ze hun kind kunnen helpen.

Anne Westcott heeft meer dan dertig jaar ervaring in het begeleiden en ondersteunen van zowel kinderen, adolescenten en volwassenen die zorg nodig hebben na trauma en hechtingsproblematiek als zorgverleners en professionals in de ggz die zorg verlenen. Zij is gecertificeerd Sensorimotor Psychotherapeut, geeft trainingen en doet onderzoek.  

‘Drie pareltjes (zie ook de twee andere titels van deze auteur) en ik ben blij dat de vertaling er nu ligt. Ik hoop dat ze hun weg gaan vinden naar een breed publiek, thuis, op school, op de sportclub en in de therapiekamers.’
– Dr. Anneke Vinke (GZ-psycholoog/Orthopedagoog Generalist Certified Advanced Practitioner en Consultant-Intern in Sensorimotor).

Pleegmoeders Linda en Cornelie

Het meisje met het omgekeerde magneetje

3-6 jr. 

Prentenboek om voor te lezen aan (pleeg)kinderen om het onderwerp ‘hechting’ bespreekbaar te maken. 
Er is geen papieren versie van dit boekje verkrijgbaar, het is hieronder wel te downloaden. 
Het meisje met het omgekeerde magneetje